Aksjon restegarn og garncup

Nå har våren kommet for å bli ser det ut til, og som seg hør og bør om våren så ryddes det i kriker og kroker. I mine kroker er det mye restegarn. Og med rester så mener jeg seriøst rester. Nesten alt garnet jeg har nå er rester. Ganske bra vil jeg si, jeg hadde som mål å få brukt opp så mye som mulig før jeg kjøpte nytt.

Jeg har lenge hatt lyst til å begynne på et lappeteppe i bestemorruter, så jeg bestemte meg for at akkurat NÅ var et godt tidspunkt å starte på.

Nå har jeg nok ikke tilstrekkelig med garn til et helt teppe, men jeg skal hekle opp det jeg har før jeg evt må kjøpe inn mer.

Helst vil jeg at lappene skal bli til et sengeteppe til senga vår. Det må da måle minst 200X250 cm. Hvis jeg mister tålmodigheten underveis kan det evt bli sengeteppe til fjortisens seng, pledd eller babyteppe. (eller, babyteppenivået er vel allerede passert når det gjelder antall lapper)

Lappene hekles i garn av noenlunde samme tykkelse som vestlandsgarn og lignende, og jeg bruker nål nr 5.

Tok noen bilder av de første lappene ute i sola på verandaen her om dagen:

lappehaug

lappermakro

lapperbordlapperigjenDet går ganske kjapt, og jeg setter min ære i å lage så få som mulig like lapper. Jeg har sikkert dobbelt så mange nå, som da disse bildene ble tatt, og jeg merker at garnposen blir lettere.

lappegarn

Jeg tenkte først å hekle den ytterste kanten i samme farge på alle rutene, men det var ikke noe som resteopplegget mitt ville greie å få til. Så da blir det på denne måten, og jeg tenkte å hekle rutene sammen. Jeg hekler også en pen kant rundt hele teppet i samme farge som sammenheklingen.


Og så har jeg i dag deltatt i første del i min aller aller aller første hobbykonkurranse på nettet. Vi snakker om Garncupen på Din Hobby . Fellesnevneren i konkurransen er garn, så garn skal være hovedinnholdet i bidragene. Første del gikk ut på å lage noe i rødt hvitt og blått, samme farger som i norske flagget. Ikke helt min favorittkombinasjon når det gjelder farger kanskje,men et bittelite bidrag burde jeg vel alltids få til.

Jeg heklet et lite hårbånd, som passer til ei 8 år gammel jente. Eller eventuelt til voksne som av ulike årsaker har usedvanlig små kranier. ( for å være ærlig så velger vel ingen over 8 år å iføre seg noe slikt uansett)

Hårbåndet ser slik ut:haarband1

harband2baablomst

Vi kan levere to bidrag hver pr del, så jeg skal prøve å få laget en ting til. En som kanskje krever litt mer arbeid. Problemet er bare at jeg har så innmari lite rødt om blått garn nå…. hm, sokker kanskje? Små sådane, til en baby for eksempel? Vi får se…

cartoon_378



Avlsutter innlegget med bilde av vår favorittbaby med fine strikkejakka si. Den fra et tidligere innlegg, i dobbel alpaca og mønster fra Drops. Denne dagen hadde jeg og mamman hennes vært på loppemarked, og jeg hadde kjøpt meg 3 kjøkkenstoler til kr 10 pr. stk. Det var hyggelig selskap og sola skinte og vi spiste vafler i solveggen og småpratet med halvkjente.

rosalinvogn

Laget av marsipan?

4 thoughts on “Aksjon restegarn og garncup

  1. Hei! Jeg er imponert over at du gidder så mange lapper, jeg. Tror jeg hadde gått lei etter 2… eller ihvertfall 5…. under forutsetning av at jeg kunne heklet da *smiler*
    Kul marsipanbaby – og så kul marsipanjakke også da!! *smiler bredt* God helg!

  2. Hehe, jeg er bittelitt lei, men får tilbake gnisten etter noen dagers opphold🙂

  3. Så mye fint – og helt utrolig med alle lappene dine;) Nydelig lita tulle i jakken og sunglasses;) Ha en fin kveld

Legg igjen en kommentar

