Fremgangsmåte for heklede luer i eskimo

Det kan jo godt hende at noen har lyst til å hekle slike luer selv, men ikke helt vet hvordan man gjør det.

Jeg har prøvd en million garn og ulike heklenåler, og har nå landet på Eskimo-garn og heklenål nr 8.

Du trenger en heklenål, nr 8, og litt i overkant av to nøster Eskimo. (litt mindre til barn) Farger og sånn kan man selv variere etter smak og behag.

Lag 4 luftmasker og sett sammen til en ring med en kjedemaske. lag to luftmasker og deretter en stav i samme maske som luftmaskene (alle omg begynner slik), og hekle deretter til sammen 12 staver om luftmaskeringen, inkl de to luftmaskene i begynnelsen av omgangen. Avslutt omg med en kjedemaske i den aller første «luftmaskestaven» Alle omg avsluttes slik.

Deretter hekler du 2 staver i hver maske fra forrige omgang.

Neste omgang hekler du en enkelt stav i første maske, og deretter to staver i neste osv. Altså øking i annenhver maske. Avslutt med kjedemaske i luftmaskene fra beg, av omg.

Fortsett med å øke i hver 3. maske hver 4. maske osv osv til du har 40-42 masker (skolebarn med lite hode) 45 masker (ungdom med lite hode/ skolebarn med stort hode) eller 48-50 masker (voksen med middels hode)

Hekle i vei til luen er lang nok, avslutt evt med en omg fastmasker

Denne luen kan styles på alle mulige måter, med ørelapper, blomster,dusker osv osv. Jeg pleier å lage ørelapper til litt mindre barn, hekle blomster på luene til de feminine damene, og lage en litt lang og baggy lue til de tøffe jentene og gutta osv. Sistnevnte kan man se eksempel på i forrige innlegg🙂

Hvis noen får lyst til å lage slike luer, men ikke skjønner bæret av fremgansgsmåten min, så gi meg et lite hint.

Ellers ønsker jeg alle en finfin helg🙂

Updated 29/4 with a google translation version in english. Im going to make itproper soon😉

It could well be that some have wanted to crochet these hats, but do not really know how to do it.

Jeg har prøvd en million garn og ulike heklenåler, og har nå landet på Eskimo-garn og heklenål nr 8. I’ve tried one million nets, and various crochet hooks, and has now landed on the Eskimo-yarn and crochet hook nr 8

Du trenger en heklenål, nr 8, og litt i overkant av to nøster Eskimo. You need a crochet hook, No. 8, and a little more than two balls Eskimo. (litt mindre til barn) Farger og sånn kan man selv variere etter smak og behag. (Slightly less for children) Colors and stuff you can even vary according to taste.

Lag 4 luftmasker og sett sammen til en ring med en kjedemaske. Create four air masks and put together into a ring with a chain stitch. lag to luftmasker og deretter en stav i samme maske som luftmaskene (alle omg begynner slik), og hekle deretter til sammen 12 staver om luftmaskeringen, inkl de to luftmaskene i begynnelsen av omgangen. approximately two chain stitches and then a spell in the same mask as air masks (all round begins), and then crochet a total of 12 rods of air masks no one, including the two air masks at the beginning of the round. Avslutt omg med en kjedemaske i den aller første “luftmaskestaven” Alle omg avsluttes slik. End round with a sl st in the very first «air mesh stick» All round ends like that.

Deretter hekler du 2 staver i hver maske fra forrige omgang. Then crochet the two poles in each stitch.

Neste omgang hekler du en enkelt stav i første maske, og deretter to staver i neste osv. Altså øking i annenhver maske. Next time crocheting a single pole in the first mask, and then two poles in the next, etc. Thus, increase in every stitch. Avslutt med kjedemaske i luftmaskene fra beg, av omg. Finish with sl st in air masks from the beginning, out of round.

Fortsett med å øke i hver 3. Continue to increase in every 3 maske hver 4. mask every 4 maske osv osv til du har 40-42 masker (skolebarn med lite hode) 45 masker (ungdom med lite hode/ skolebarn med stort hode) eller 48-50 masker (voksen med middels hode) mask etc etc until you have 40-42 stitches (school children with small head) 45 stitches (youth with little head / school with a large head) or 48-50 masks (adult medium head)

Hekle i vei til luen er lang nok, avslutt evt med en omg fastmasker Crochet off the cap is long enough, possibly with a final round sc

Denne luen kan styles på alle mulige måter, med ørelapper, blomster,dusker osv osv. Jeg pleier å lage ørelapper til litt mindre barn, hekle blomster på luene til de feminine damene, og lage en litt lang og baggy lue til de tøffe jentene og gutta osv. Sistnevnte kan man se eksempel på i forrige innlegg This hat can be styled in any way possible, with ear flaps, flowers, tassels, etc, etc. I usually make ear flaps to the smaller children, crochet flowers on the hats to the feminine women, and make a little long and baggy hat for the tough girls and boys, etc. The latter can be seen as in previous post :)

Hvis noen får lyst til å lage slike luer, men ikke skjønner bæret av fremgansgsmåten min, så gi meg et lite hint. If anyone feels the urge to make these hats, but do not know strawberry fremgansgsmåten of mine, so give me a hint.

Ellers ønsker jeg alle en finfin helg Otherwise, I wish everyone a splendid weekend :)

Oh my, that translation is horrible. I will fix it.

22 thoughts on “Fremgangsmåte for heklede luer i eskimo

  1. Går det ann å ønske seg en sånn lue kanskje??🙂 siden jeg ikke har lært meg å hekle ennå🙂 eskimo har jeg jo masse av!!

  2. hei:)

    jeg har veldig lyst til å lære meg å hekle sånne luer..
    er forresten ferdig med å hekle pene kanten rundt teppet..gikk skikkelig unna når jeg kom i gang..det ble veldig søtt:)

    men jeg skal kjøpe meg heklenåler og litt tjukkere garn, så tar jeg meg en tur en kveld, så kanskje du kan lære meg:)

    gleder meg:)

  3. Åjj, så kjapp du har vært da🙂
    Klart jeg kan lære deg å lage pene luer, det er lett som en plett🙂

  4. hvordan hekler man?, starter alltså?, har du ingen bilder som viser hvordan man lager masker, staver og ringer?

  5. Nei, det har jeg ikke dessverre. Men det finnes mange steder på nettet, på garnstudio blant annet🙂

  6. Nei, jeg har bare improvisert på de jeg har laget. Heklet en luftmaskerad som jeg lett kunne få over hånda, lagde en ring og heklet rundt og rundt til det var på tide med hull til tommel: hekle luftmasker så det blir på lengde med det fremtidige tommelhullet, hopp over like mange masker og hekle videre oppover hånden igjen. fell etter ønske. Hekle tommel på tommelhullet🙂

  7. har nettopp heklet «OS møssan» altså de svenske
    to på en kveld, samme kvelden jeg lærte det, så det ble bra

  8. Når jeg prøver å hekle denne luen går den bare utover og utover, og blir som en flat rund klut…hvordan får jeg den til å gå nedover å bli en lue??

  9. Hm, det var merkelig. Når du er ferdig med økingene, altså når du har ca 45 masker, så hekler du bare rundt og rundt, ingen flere økingen. Det kan være lurt å telle igjennom en omgang innimellom, for å forsikre seg og at det ikke dukker op nye maske påp forunderlig vis. Men alts, når du hekler rundt og rundt på et likt antall masker, så skal resultatet bli sylinder / lueformet🙂

  10. Tilbaketråkk: Hva man kan bruke rester til | Knitrocks’s Blog

  11. Men du, «staver» heter inte «poles» på engelska om man syftar på hekletermen, utan «double crochet»…

  12. hehehe, nei det er sant🙂 Jeg har brukt automatisk oversetter jeg fant på nettet, og har ikke sjekket oversettelsen. Det burde jeg visst ha gjort🙂

  13. Hei, jeg skriver lærebok og lurer på om oppskriften på heklede luer både til jenter og gutter (den din skate-bror fikk) er din egen, og om du evt. vil la oss presentere den i boken vår.
    Kan du ta kontakt på oppgitte epost, så kan jeg forklare nærmere?
    På forhånd takk!
    Vennlig hilsen Trude Kallestad, Bergen

  14. Hei!

    jeg er under opplæring, og har endelig fått til å begynne med denne lua:) har leita leeenge etter ei sånn type oppskrift!

    Men nå har jeg et problem. Tror jeg har gjort ferdig min 6 omgang nå, hvor jeg økt med 4 masker imellom. Nå har jeg jo over 60 masker! wæææ!! :S men, om jeg rekker opp denne runden, så har jeg fortsatt alt for mange, siden d skal være bare 50…

  15. Hmmm, det var litt snålt. Men kan du rekke opp til der hvor det er ca 50 masker da? og bare fortsette vanlige runder etter det? Det er ikke sånn kjempenøye hvis du gjør deg ferdig med økningene litt før skjema, eneste er at lua kan bli flatere på toppen.
    For deg som er nybegynner er det lurt å telle over maskeantallet innimellom, sånn i tilfelle det blir til noen ekstra masker underveis.

    Lykke til🙂

  16. Jeg fikk til🙂 Nå er jeg på min tredje lue faktisk🙂 Morro dette! SKal prøve meg på litt flere teknikker, og andre måter å lage luer på. har du tilfeldigvis noen linker til noen enkle oppskrifter?

  17. Hmm, ikke når det gjelder hekling, men strikka luer har jeg en del linker på🙂

    http://evasunivers.blogspot.com/2007/09/krketrne-er-oversatt.html
    http://evasunivers.blogspot.com/2007/08/made-by-eva-nr-1.html (Denne liker jeg kjempegodt)
    http://gratisoppskrifter.poppyfield.net/?p=17
    http://lillerosinquilt.blogspot.com/2009/02/look-like-lua-fra-vm-i-alpin-2009-det.html (også kjempefin)

    Ellers er det massevis av flotte gratisoppskrifter på http://www.granstudio.no🙂

    Lykke til, klemklem