Høstinspirasjon og interiør-extra

Det er fortsatt høst, og det merkes godt fordi jeg blir rastløs og vil lage pene ting. Jeg nevnte sist at jeg har dårlig med garn, og i dag kjøpte jeg litt. Sammen med et oppskriftshefte til barn, fra Sandnes. Jeg dro innom garnbutikken for å kjøpe garn til ei barnejakke på Garnstudio sine sider. Men i butikken (Ellens garn og gaver i Østfoldhallen) så fikk jeg se en nydelig utstillingsmodell av en kåpe. Så da ombestemte jeg meg og kjøpte hefte og garn til den kåpa istedet. Jeg prøvde å ta bilde av heftet, for å vise bildet av kåpa da, men det ble ikke veldig tydelig.

DSCF0104

kåpaSee så fin:)

alfa

Jeg vil lage den i rødt. Er forresten positivt overrasket over garnet (alfa). Jeg har alltid trodd at det var mye stivere og kløete, som fritidsgarn. Det var det altså ikke, det er ganske mykt egentlig.

Jakken går raskt å strikke, bruker pinne nr 7. Tulla som skal ha den fyller 1 år den 24. september, så jeg bør være litt flittig med denne.

I den lille, fine garnbutikken kom jeg over fargesprakende garn fra Marks & Kattens.

FAME trend heter det, og er et…. ja hva skal jeg si, jeg kan dessverre ikke en masse strikketekniske ord.  Men det er tynt og i masse farger, det er ujevnt i tykkelsen, og det er 75% ull og 25% polyamid. Til pinne nr 3. Jeg kjøpte 2 nøster a 100 gram, og nå lurer jeg på hva jeg skal lage av det. Sjal hadde jø vært fint, det samme med sokker. Jeg får tenke litt på det. Hvis noen har forslag så er det bare å komme med det.

finegarnet2 Som man kan se så har jeg fiklet litt med nøstet til venstre.

Jah, så var det interiørspesialen da. I dagens utgave skal vi ta for oss en unik hytte, med en stil som best kan beskrives som retro-gjenbruk/flerbruk.

Hytta er oppført på, tja, 70 tallet? Den består av en hovedhytte med kjøkken og liten stue. Flerbrukstrenden viser seg her ved at det også soves her rett som det er. Det er ikke innlagt vann. Egentlig. Men pappa har ordnet sånn at man kan få inn vann på sommerstid.

Vi tar en kikk på bildene:

hyttaHer er hovedbygningen med terrassen uenfor. Legg merke til naturplenen i forkant, hvor pappa lager ekte stier ved å vandre mellom stua og soverommet i en annen bygning.

verandaenforaqnInngangspartiet. Se litt ekstra nøye på den gjennomførte stilen, her representert ved en klassisk plasrye i 70 tallets egen farger og mønstre.

flaggFlagget er ofte på plass her ute. Noe som i seg selv er et godt virkemiddel for å vekke nostalgi. Snedig og genialt.

stua

I den vesle, koselige stua, finner vi interiørskatter både fra 70, 80, og 90 tallet. Tenåringen som driver dank på gjestesengen viser IKKE fingern, som det kan se ut som ved første øyekast. Ser man nøye etter, vil man se at hun holder opp både peke og langfinger.

DSCF0075På veggen opp mot taket, har pappa valgt å dekorere med uniformsluer han har båret i løpet av livet sitt. Om det er dekorativt? Tja, det er iallefall moro å ta dem ned fra veggen og ikle oss dem og klovne og tulle. Så de fyller jo en funksjon.

døra

Her er en annen bygning. To rom. Innenfor denne døra er det soverom, bak den andre er det bad. Legg merke til at vegetasjonen prøver å sluke hytta. Jeg vil tippe at det skjer en gang i løpet av neste år.

soverommet og toalettet ligger i motsatte ender av tomta, så om natten liker ikke pappa å gå på doen. Han har derfor funnet opp og fabrikert en hendig liten natt-urinal, som er motert på et tre utenfor sovehytta.

urinalFra vannkanna går det en tykk slange ut gjennom hekken og ned i grøfta på baksiden. (inntil denne grøfta går det en medium trafikkert vei, hihihi, nei uff) Dette vitner absolutt om kreativitet og oppfinnerkunst utenom det vanlige.

pappaHer poserer oppfinneren foran hytta si

Wc-fasilitetene ligger praktisk nok unna resten av bygningene. Lokalet er en hyllest til verktøy, og interiøret bærer derfor stort preg av den populære verktøykasse-stilen.

utedassenTja, hva kan man si? Er ikke lett å få frem noe når man blir så til de gradet blendet av estetikken.

utedassen2Fabelaktig

sepeogvannEtter dassbesøket kan man freshe seg opp her, ved håndvaskstasjonen.

gjestehuset

Her er gjestehuset. Verandaen er bygget sånn at den også blir veranda for gjestehuset. I det siste har det mest blitt brukt som lekekiosk for ungene, sammen med masse utenlansk mynt og en elektrisk skrivemaskin. Utifra signaler jeg har snappet opp, så er det en morsom lek.

kannebordVet ikke helt hvilken funksjon dette bordet har, men tror det er en form for vannpost. Det er også i dette området at pappa har gjort et eller annet som gjorde at de fikk vann inn til bygningene. Kan også tenke meg at pappa renser fisk her, dersom han skulle gjøre det.

gravI hagen finner man en grav.  Her ligger Betty, den gamle, snille, lekne, vakre, gode puddelen som døde fra oss i fjor. Legg merke til puddestatuen, som pappa har malt svart for å bli lik Betty.

Og så er det en fuglekasse i treet i hagen, en tidløs trend vil jeg si.

fuglekassa

Til slutt vil jeg vise frem et par sokker jeg har fått ferdig i en fei

Strikket i Big Fabel på pinner nr 5. Str 36 / 37

socks1

sokks3

Takk for følget🙂

3 thoughts on “Høstinspirasjon og interiør-extra

  1. oi, her var det mye moro =) Det fargerike garnet du har kjøpt var utrolig lekkert! Kan bli fine sokker eller sjal eller noe annet av det ja 😀 Ellers så synes jeg mønstret til den kåpenn var veldig fin. Lykke til med det prosjektet🙂 De sokkene i Fabel var også kjempefine . Aldri hørt snakk om Big Fabel før jeg😮 Sitter selv å strikker sokker med noe som minner meg om sytråd på pinne 2.5, det blir fint, men guuuuud for et arbeid! Tror jeg skal begynne å sjekke ut sokkegarn som er tykkere i framtiden -.-

  2. Tror også det kan bli morsomme sokker, tror jeg skal gjøre et forsøk på det altså🙂

Legg igjen en kommentar

