Fest for fjortisen og litt til.

Nå har vi endelig gjennomført den store konfirmasjonsfesten, som har okkupert store deler av hjernekapasiteten min de siste månedene. Det var en nydelig og vellykket dag, som både små og store hadde glede av. Alle små brikker passet sammen, og ingenting gikk på tverke. De siste dagene før festen var travle men hyggelige, folk fra fjern og nær hjalp til med alle mulige ting. Takk til dere🙂

Mamma hadde jo brodert bunad til konfirmanten, en sort Løken-bunad fra Østfold. Og den var så fin🙂 Mamma er veldig flink med alt mulig håndarbeid, og har sydd bunad til seg selv tidligere, en østfoldbunad som var ferdig da vesla ble døpt. Nå skal hun begynne på min, siden det viste seg at jeg broderer veldig stygt samt at jeg ble sint på nåla hele tiden. Grrrrrr.

Må nesten vise frem min flotte konfirmant i den pene bunaden. Bildet er utenfor kirken rett etter seremonien (eller gudstjenesten som det egentlig heter, men jeg har et noe anstrengt forhold til det ordet)

Jeg hadde på meg helt maken bunad, som jeg fikk låne av snille snille Unni, mamman til Rosalin.

Selskapet ble holdt i et lokale jeg fikk låne gjennom jobben. Til daglig er det et dagsenter for personer med utviklingshemming der. Vi dekket et stort langbord, og fjortisen hadde selv valgt ut farger som hun ville pynte med. Foruten duker og lys, så kjøpte jeg kun 20 roser til pynt. Resten av materialene plukket jeg, samt min kjære venninne Elin og hennes datter, i skogen og i fjæra. Massevis av blåskjell, mose, og hvitveis. I tillegg var jeg (eller, mamma var det forresten) på slang i hagen til Tante Kari, som har massevis av eføyranker. Og noen Bergeniablader. Disse materialene, i kombinasjon med Elins flinke dekoratørfingre, ble forvandlet til et vårlig festbord.

Denne dekorasjonen pyntet opp på gavebordet.

Fjortisen har trent Taekwon-do i mange år, så jeg bestilte en kake som forestiller draktoverdel med belte. Hun ble akkurat så overrasket og glad som jeg hadde regnet med. Kaka er laget av en flink dame ved navn Kim, og kaka var også veldig god🙂

Sånn, det var alt om den store festen. Det har ikke blitt tid til så mye strikking, men jeg har laget en Thorpe til. Likte godt den oppskriften. Den er strikket i Oda garn fra Europris. Opprinnelig skulle det bli et Karius-skjerf, men nå ble det altså rekket opp så det kunne bli lue istedet.

Vet ikke om jeg har blogget denne før, men kom på at jeg for en stund siden strikket et mikrofonsokk. Eller, den er så liten at den egentlig ser ut som en lue. Men den gjør nytten sin da. Strikket i Cortina.

Det var det jeg hadde i dag. Jeg ba om en kommentar fra Tigerpus, men dette er all responsen jeg fikk:

7 thoughts on “Fest for fjortisen og litt til.

  1. Nydelig konfirmant. Jeg elsker bunader. Har en rød trønder bunad selv, og er i like ekstase hvert år når jeg får ha den på. I år blir det til og med to anledninger til å ha den på siden jeg skal være fadder til ei lita prinsesse🙂 Den kaka var sinnsykt kul, og masse nydelig pynt på konfirmasjonsbordet. Kjemper bra det ble en velykket dag🙂

  2. Takk og atter takk🙂 Er veldig fornøyd med datteren altså🙂

Legg igjen en kommentar

