Oppskrift på strikket hals, og litt vårfornemmelser.

Jeg vet at det å strikke en hals, på improvisasjon, for enkelte er piece of cake, men for sånne som meg så er det veldig trygt å ha en oppskrift å forholde seg til. Etter litt prøving og opprekking så har jeg kommet fram til en garn/maskeantall/pinner-kombinasjon som jeg ble veldig fornøyd med sånn størrelsesmessig.

Så hvis noen trenger et strikketøy hvor man ikke trenger å tenke, men samtidig ender opp med et trendy og deilig varmt plagg, her er oppskriften:

Enkel hals i ribbestrikk.

Du trenger: 2 nøster Drops Eskimo, et nøste Drops Vivaldi (kan droppes, eller erstattes med en tråd annet, tynt mohairgarn) Rundpinne nr 10.

Slik gjør du: Legg opp 60 masker med en tråd av hvert garn. Strikk 1m rett og 1m vrang rundt på rundpinnen til du har akkurat nok igjen av eskimogarnet til å felle løst av.Fell av, og vips har du en deilig, myk og varm hals som du kan ta selv, eller gi det bort i gave til noen som ønsker seg en nydelig hals .

Grunnen til at jeg kom på denne halsen, er at jeg var på garnhuset og handlet litt garn (ja faktisk bare litt, jeg prøver å kvitte meg med restegarndritten her nå). Den nye røklilla fargen på eskimogarnet gjorde at jeg måtte lage noe av det med det samme. Dårlige bilder, men her er det jeg kjøpte med meg. (minus sokkegarnet som jeg ikke har giddet å ta bilde av, og et nøste med vivaldi som jeg har brukt halve av)

Eskimo

Vivaldi

Har gjort ferdig den småtrolltoppen som jeg viste frem mens den var på pinnene også. Den viste seg å ikke passe til mottageren, så jeg fikk den tilbake for å justere litt. Men så gadd jeg ikke det, og ga den vekk til noen andre. Så den opprinnelige mottakeren skal få noe annet fint istedet🙂

For å ta med litt hverdagsprat her også, så skal jeg vise frem bevis for at jeg ikke bare sitter inne og surner med garnet mitt. Var en tur ute på Mærrapanna i dag, for å suge inn litt vår og sjøluft. Det blomstrer og spirer overalt der ute, og jeg lar meg begeistre i den grad at jeg føler meg som en lykkelig 9åring igjen. Ja, 9 ja.  Tok litt bilder idag, med lille kameraet mitt (som forøvrig er det eneste jeg har, og jeg ønsker meg inderlig et speilreflekskamera). Jeg tok bilder av det som begeistret meg aller mest.

Natt og dag. Viola tricolor. Min yndlingsblomst i barndommen.

Strandnellik. Armeria maritima. Nydelig.

Markjordbær. Fragaria vesca. Sommeridyll.

Myrull. Eriophorum. Det latinske etternavnet vet jeg ikke, siden det finnes mange arter myrull, og jeg aner ikke hvilken av dem dette er.

Takk for følget, til tross for mine hverdagstrivialiteter og sikkert kjedelige tørrprat. Ha en fantastisk helg🙂

4 thoughts on “Oppskrift på strikket hals, og litt vårfornemmelser.

  1. Tilbaketråkk: Easy-peasy ribbed neckwarmer | Knitrocks’s Blog

  2. Tilbaketråkk: Her er livets nøkkel | Knitrocks’s Blog

  3. Strandnellik og myrull er godt inne på topp ti over det fineste i hele verden❤