Spirogyra og Pickleshjerter

Spirogyra er ifølge Wikipedia en grønnalge som lever i ferskvann. Den har fått navnet sitt fordi kloroplastene (der hvor klorofyllet bor) ligger pent dandert i et særegent spiralmønster.

Det er også en veldig populær pulsvarmeroppskrift. Jeg er ikke spesielt flink til å følge oppskrifter for …..tja, strukturstrikk eller hva det nå heter, men denne så ikke så veldig vanskelig ut. Og det var den ikke heller. Var også bittelitt skeptisk til at de skulle strikkes  på pinner nr 3, men det gikk faktisk ganske kjapt allikevel.

Jeg brukte nydelige Sandnes alpakka til disse. I en slik petrol farge.

Spirogyra koser seg i vårsola

 

Spirogyras skjell

 

Spirogyra girer seg opp pga tremila på tv

 

Spirogyra gjennvinner fatningen ved å tafse litt på pusen

 

Spirogyra ser på sin søster på Ravelry

Spirogyra er egentlig litt masete til pulsvarmere å være. Tror jeg må ta dem med på tur så de får brukt litt energi.

 

Har strikket en lue til også. Eller, egentlig har den vært ferdig en stund, har bare ikke blogget den ennå.  Det er luen fra dette vintersettet fra Pickles, som jeg har strikket et par av tidligere. Brukte tykkere garn og pinner denne gangen, siden de andre ble i barnestørrelse. Den mørke bunnfargen er Artic fra Trysilgarn, og garnet i hjertene er diverse babygarn i dobbel tråd. Tror jeg brukte pinner nr 6 eller 5,5, husker ikke helt. Lurer på om jeg ikke justerte maskeantallet litt også.

 

 

 

Denne blir min lue nr 22 i Luegalskapen. (hvor jeg kan opplyse om at Mimouna er i ferd med å gå i mål. Sist jeg sjekket hadde hun ferdigstillt lue nr 51. Imponerende, kan hun ha et ekstra sett med armer tro?)

 

Nå skal jeg komme meg utendørs før solen blir borte, gå en lang tur siden jeg skulker trening i dag🙂

4 thoughts on “Spirogyra og Pickleshjerter

  1. Hihi, sitter her og skriver med det ene armparet og strikker med den andre. ;o)

    Neida, jeg er nok bare flink til å finne kjappe modeller, så da går det radig unna.

    Fine pulsvarmere, og jeg likte fargene du hadde brukt på hjerteluen. Du er jammen effektiv selv også da!

    Ha en fin helg! 😀

  2. Mimouna har seks armer. :nemlig: Hun strikker med 4 av dem, og de siste 2 bruker hun til å ta artige bilder og blogge.

    Kjempefine pulsvarmere og takk for dagens biologiske kunnskapsoppdatering. Dette ser ut til å være en både fin og nyttig blogg å følge med på.

  3. Hahahahaha, det kunne jeg tenke meg å se🙂
    Bare hyggelig om du stikker innom igjen altså!!

Legg igjen en kommentar

