Tråden som bedrar

Jeg har en kjempesnill kollega som heter Tordis. Forrige uke fikk jeg en pappeske full av garn av henne. Jeg kastet meg selvfølgelig over godsakene så snart jeg kom hjem fra jobb, og lagde en lue i en fei. Garnet var kjempefint, lys grått litt tykt mohairgarn. Nesten litt angorapreg over det også. Jeg hadde strikket både vel og lenge da jg oppdaget at garnet var helsyntetisk. Det hadde jeg virkelig ikke trodd. Hadde jeg bare husket navnet, så hadde det jo vært en fin erstatning for ull for de som ikke liker eller tåler det. Oppskriften jeg fulgte finner jeg ikke igjen dessverre, men den var ganske enkel:

La opp 80 masker med ukjent mohair på rundpinne nr 4. Strikket 2×2 vranbord til ønsket lengde. Strikket en omg rett mens jeg økte til 100 masker. Strikket deretter to rette omg til før jeg strikket en omg 2 rett sammen, kast etc.

Fortsatte å strikke 3 om rett, 1 omg 2 ret sammen + kast til ønsket lengde.

Fellingen tok jeg litt på måfå, men det klarer dere sikkert å finne fram til selv🙂

Sånn ble ihvertfall lua mi:

Se så ekte det ser ut

***

De derre «to sokker samtidig på rundpinne-» prosjektet er ferdig. Jeg vet jeg omtalte denne metoden i noe negative ordelag for en stund tilbake, men jeg må si at jeg ble mer glad i det etterhvert. Spesielt glad var jeg da jeg var ferdig og jeg ikke behøvde å strikke en sokk til.

Strikket i labbetuss etter en oppskrift fra heftet «Gøyale sokker» fra Regia. Pinner nr 4. (jeg strikker omtrent alle sokkene mine etter grunnoppskriften i det heftet. Endrer bare litt for å tilpasse et spesifikt masketall pga mønster osv.)

***

Sånn ellers for tiden så har jeg gått litt lei av å hekle pledd, så der får lov til å hvile seg litt. Holder på med enda ei av disse luene nå, at et annet garn som også lå i esken fra Tordis. Dette garnet inneholder ull ser jeg.   Strikker også på et helt plaint, rillestrikket sjal i Kitten mohair. Dette er jobbestrikketøyet mitt. Jo, så holder jeg på med ett par tå-opp sokker med vaffelmønster. Første gang med tå opp🙂

Nå må jeg mate og lufte en veldig kjekk dvergschnauzer:)

3 thoughts on “Tråden som bedrar

  1. Lua var tøff den tross akryl. Moro å få masse garn som en kan få gjøre akkurat som en selv vil med.
    Ha ei fin helg.

Legg igjen en kommentar

