Heklenålen fram i lyset

Før var jeg liksom så glad i å hekle.  Votter, sjal og ikke minst luer. Bestemorruter.  I det hele tatt. Jeg har også en veldig fin heklekrok. Gjennomsiktig klar plast med gullglitter inni. Så det var hyggelig da jeg plutselig hadde heklet en lue igjen, med glitterkroken. Dessverre endte også denne luen opp som et typisk feminint hodeplagg. Jeg trenger seriøst å lage mer strikketing til Menn. Ham. Jeg sitter hver eneste desember og strikker på de  hersens gutteluene som jeg kun får til å lage under sterkt press. Hvorfor?

Whatever. Her den feminine heklalua. Lua ser rar ut på bildet, den er bredere og kortere enn i virkeligheten. Sikkert skjedd noe i redigeringa eller noe.

Min egen oppskrift, finnes her på bloggen et eller annet sted. Iglo garn, heklekrok (eller hekleNÅL som jeg har lært at det heter)nr 8. Blomsten og den tynne kanten nederst er av et ukjent, sennepsgult ullgarn.

Det har nesten blitt tradisjon at jeg presenterer et eller annet jeg har laget som jeg er misfonøyd med. Nå har jeg strikket en hals i sort mohairgarn. Jeg ville lage en sånn som er så vid at man kan ha den to ganger rundt halsen. Hadde ikke oppskrift, så la opp så mange masker som jeg tenkte ble riktig. Strikket ivei til det ble bredt nok, og felte av. Og det ble stort gitt. Tre ganger går det rundt halsen. Og da er det litt ubehagelig stramt. Tar jeg det to ganger rundt, så blir det for stort.  Irriterende.

Jeg kjenner jeg trenger en skikkelig inspirerende, genial, nyskapende oppskrift nå. En som jeg blir like glad for å finne som da jeg fant oppskriften på fiskeluene. Og jeg trenger virkelig å skjerpe meg og lage flere ting til hankjønn. Men de fineste tingene er jo til damer😦

Ønsker alle en fortsatt fin sommer🙂

 

 

6 thoughts on “Heklenålen fram i lyset

  1. Utrolig søt og kul lue! Ser noe lignende for meg til min datter på 16, jeg kler ikke luer i det hele tatt – uansett..

    Jeg har ikke heklet luer som jeg husker, jeg er mer strikkemenneske, men felles for gutteluer tror jeg må bli at de kanskje ikke er like forseggjort? De blir litt kjedelige å lage? Er jo artigere å lage luer som er litt knæsje, med litt detaljer hist og pist…

    =)

  2. Det er akkurat det, de er så kjedelige å lage. Er ikke mye sprell som skal til på en lue før den blir for feminin for gutta.

  3. Hm, det er sant det, at manneoppskrifter er kjedeligere altså. Innmari synd i grunn. Men jeg er enig, jeg selv lager mest feminint. Hm.

    Fin lue da:-)

    Synd med halsen, synes jeg kjenner følelsen.

  4. Kanskje du kan finne en annen kreativ måte å bruke halsen på? Jeg synes du er den aller beste strikkedama!!

  5. Naaaaww, du er vel den snilleste vel🙂 Koselig å se deg her forresten, få deg blogg du også nå vettu, nå som du er en del av håndarbeidets glade (og veldig inkluderende) fellesskap🙂

  6. Ja lua ble allright den. Har lurt på om jeg skal forsøke å strekke halsen litt, sånn at det blir behagelig å ha den kveilet tre ganger rundt halsen. Irriterende ja, og så mye annet fint jeg kunne brukt det deilige garnet til.

Legg igjen en kommentar

