Happy feet

Hvis det hadde vært litt greie på meg, så hadde jeg giddet å strikke ting til ungen min mens hun var liten. Jeg har alltid greid å strikke, men jeg har ikke vært helt fullstendig hekta i mer enn kanskje 4 år. Og jeg tror jeg kan takke internett. Det samme gjelder for hekling. Da fadderungen min var bebis så strikket jeg en bitteliten lusekofte til ham, og året etter var det en liten jente som kom til verden og som fikk en strikket genser med en panda på. Den hadde aldri i livet blitt ferdig hvis ikke jeg tilfeldigvis tok toget tur retur Bergen og dermed hadde god tid til å strikke.  Etter det strikket jeg noen luer, faktisk også til datteren min, noen ganger i året når jeg måtte ha noe å henge fingrene i foruten pc og pensum.

Men når jeg var ferdig med studiene så hadde jeg jo plutselig fritid. Så da ble det enda flere luer og enkle pulsvarmere. Da jeg fant oppskriftsidene til Garnstudio og diverse hobbyforum så bare tok det av. Jeg lærte flere teknikker, lage tommel, sokker, sjal og alskens ulne ting. Hunden har fått gensere, datteren min har luer og votter i overflod (men ikke et svart skjerf, som hun har ønsket seg lenge, jeg må se å få ut fingern)

Dette er altså min strikkehistorie. Jeg setter veldig stor pris på å holde på med dette, og jeg bruker strikking som  tidsfordriv, underholdning, avslapning og mental utfordring.  Jeg er veldig opptatt av garn, men er litt gnien. Jeg liker å få brukt opp omtrent alle rester, og tar vare på ganske så små garnmengder som blir til overs. Restene bruker jeg enten til stripete ting, til lappeteppet jeg holder på med, eller noe veldig smått f. eks babysko. Jeg bruker ikke alltid det dyreste garnet, bortsett fra hvis jeg lager noe som er til baby, eller noe som krever et spesielt garn. Sokkegarn er jeg også ganske svak for.

Nok om det, tenkte å vise frem et par babysko som er strikket nettopp av restegarn. Det fargesprakende er Regia tror jeg, og det lilla er Gjestal babyull. (faktisk ganske bra kvalitet)

Saartjes Booties heter oppskriften, og en har jeg funnet på Ravelry. Dette er det fjerde paret jeg lager. (Tror ikke jeg har blogget noen av de andre, de har sikkert blitt sendt avsted før jeg husket å ta bilde) Jeg brukte pinner nr 3, litt mindre enn i oppskriften fordi jeg strikker litt løst, og her er det viktig at skoen ikke blir for løs og slapp for da blir det ikke noe fin fasong.

 

 

Synes de ble fine og fargerike. Holder på med ett par til. Strikker ellers på leggvarmere til meg selv, Det har blitt nye veskestrikketøyet etter at jeg gjorde ferdig halsen ute på familien Haugens veranda tidligere i kveld. Holder også på med en lue da, en enkel ribbestrikket en. Som forhåpentlig kan brukes av en gutt/mann.

 

Takk for nå🙂

 

 

 

 

 

 

 

8 thoughts on “Happy feet

  1. Åååå så mye fint du har her i bloggen din !
    Likte godt babyskoene. Flotte luer og votter !

  2. Tusen takk for det, hyggelig at du liker bloggen min🙂

    Klemklem

  3. Så søte små sokker! Jeg har også strikket flere av den typen. Kjempefine!
    Masse fint på bloggen din!

  4. Kjempemye fint du har laget! Jeg begynte å strikke da eldstejenten var liten for snart 18 år side. Siden har det bare økt på med hekling, sying og andre hobbyaktiviteter. Lett å bli revet med. Spesielt etter jeg også havnet på nettet🙂

    Ha en flott og kreativ kveld videre🙂

Legg igjen en kommentar

